©  Foto:

Særudstilling Vejen Kunstmuseum: Troldske kræfter - danske springvand omkring 1900

Med udgangspunkt i Troldespringvandet foran Vejen Kunstmuseum fortælles historien om springvand, brønde og fontæner - og hvordan der blev gjort kunst med dem omkring år 1900. 

Udstillingen Troldske kræfter – danske springvand omkring år 1900 er skabt fra et ønske om at perspektivere Troldespringvandet i Vejen. Springvandet centralt i Vejen, som fyldte 100 år her i 2023, og faktisk blev lavet før selve kunstmuseet blev bygget.  

Udstillingen handler om springvand, fontæner og brønde. Tre ord, der ofte bruges i flæng. Groft sagt er de to første ord en dansk og en udenlandsk betegnelse, der dækker over det samme: Kunstige anlæg, hvor vand føres frem og med stor sandsynlighed under tryk springer op i luften. Brønde, som udenlands også kaldes fontæner, kan have indbygget et springende element, men de er først og fremmest vokset ud af pumper og vandingspladser.  I århundreder har der på byernes centrale pladser været en pumpe og et mere eller mindre kunstfærdigt trug. Men over tid steg ambitionerne, den tekniske formåen samt støtte fra mæcener og fonde og ved at afholde konkurrencer og inddrage tidens kunstnere højnedes omkring år 1900 de danske torves brønde til vandkunst. 

Udstillingen Troldske kræfter – danske springvand omkring år 1900 består af blandt andet af Niels Hansen Jacobsens forlæg til springvand – både realiserede og drømmeprojekter, af adskillige versioner af Niels Skovgaards Havhestebrønd, en af Anders Bundgaards gipsmodeller til Gefion med sine okser, Kai Nielsens Ymerbrønd i fuld skala – og den deponerede model til Axel Hous midterstykke til brønden på Vandkunsten. Derudover har Vejen Kunstmuseum med stor velvilje lånt værker, skitser og modeller fra en lang række danske museer og private udlånere.